Kako napraviti dobar slajd za stručno i znanstveno-popularno predavanje

Imao sam čast i (nezahvalnu) dužnost da održim završnu riječ na jednom znanstveno-stručnom skupu. Što sam rekao? Rekao sam da su teme predavanja bile, istina, same po sebi zanimljive, no tako slabo prikazane da nas ne treba čuditi da se nitko od očekivanih slušatelja nije pojavio. I na kraju sam završio: „Zar čovjek koji dvadeset godina predaje na fakultetu nije sposoban pripremiti pristojno predavanje?“ Pitanje je bilo sasvim retoričko: svima koji su me čuli bilo je jasno da sam u pravu, no nitko to nije htio na glas reći.

Počnimo prvo od naslova. Što znači naslov „Prof. dr. sc. Leo Randić, astronom“? Samo to da će se govoriti o jednom sveučilišnom profesoru koji je bio astronom – i ništa više od toga. Onaj koji poznaje rečenog profesora neće znati o čemu će se govoriti (o životu, djelu, karijeri, znanstvenim dostignućima, poznanstvima s domaćim i stranim znanstvenicima, otkrićima…), a onaj tko ga ne poznaje neće znati ni o kome će se govoriti, jer struka i titula ne govore same po sebi ništa (Što znači primjerice „dr. sc. Nenad Raos, kemičar“?). Ili da dadem jedan bolji, no izmišljeni primjer. Uzmite tri naslova predavanja: „Neki aspekti ekotoksikologije žive“, „Živa u povijesti medicine“ i „Živa – otrov i lijek“.

Prvi naslov zapravo ništa ne kazuje. Riječ „neki“ ne znači ništa, jer „neki“ je antinonim riječi „svi“: neki = ne-svi. Drugi naslov je atraktivan, ali neprecizan i netočan. Prije svega zbog toga što se još od Paracelsusa zna da se svaki lijek premeće u otrov ako se predozira, a osim toga implicira da se živa i danas koristi u medicini – što nije istina. Treći naslov „Živa u povijesti medicine“, kojeg sam odabrao za naslov svoga predavanja, je najbolji. Zašto? Prije svega zato što je jasan i precizan. Drugi je razlog što je kratak i privlačan, jer će privući pozornost svakoga koga zanima povijest medicine, a i zagolicati maštu slušatelja jer je svima poznata otrovnost žive i napori da se njezina upotreba što više suzi, a po mogućnosti i posve ukine. 

Sve što sam rekao nije teško shvatiti, ali je teško prihvatiti.  „Zar čovjek koji dvadeset godina predaje na fakultetu nije sposoban pripremiti pristojno predavanje?“, pitao sam se na završnoj riječi kao što se sada pitam, ali više ne retorički. Odgovor na to pitanje leži u činjenici da neke stvari nitko nekome (nikome) nije rekao, a ljudi općenito rade po inerciji. Kada svi pripremaju predavanja i predaju na jedan te isti način, onda taj način mora biti dobar, ili – točnije – o njemu se, o načinu održavanja predavanja, ni ne razmišlja. Ljudi se povode za primjerima, a ako su svi primjeri loši, povodit će se za lošim primjerima. Pojavi li se nešto dobro, to će se prije razumjeti kao ekstravagancija negoli kao inovacija. Stoga treba jasno i razložno ukazati u čemu je pogreška u nadi da će savjet i kritiku čitatelj ovog teksta, predavač ili budući predavač, prihvatiti. 

Kritika je međutim vrlo jednostavna. Sve se svodi na tri vrste pogrešaka u pripremi slikovnih materijala za predavanje (slajdova). No prije nego što počnem s razmatranjem pogrešaka trebam reći da mnogi predavači pretjeruju s brojem slajdova. Najbolja su predavanja u kojima je broj slajdova jednak broju minuta ili, još bolje, polovini tog broja. Prebrzo mijenjanje slajdova (u ritmu nekoliko sekundi) dekoncentrira slušatelja koji mora podijeliti pozornost između onoga što čuje i onoga što vidi. Stoga je za stručno predavanje od tipično pola sata najbolje prirediti 20 – 25 slajdova. Sve više je previše: žalosno je vidjeti predavača koji je uložio (pre)veliki trud u pripremu predavanja samo zato da ga slušateljstvo ne može pratiti, pa stoga ni razumjeti. 

Prvi zahtjev: ispunjavanje formata

Ispunjavanje formata je najosnovniji i najjednostavniji zahtjev: on naprosto znači da treba pisati što većim slovima, što u čisto grafičkom smislu znači da treba iskoristiti čitav format što ga dozvoljavaju dimenzije slajda. Konretno, to znači da najmanja slova trebaju imati 24 tipografskih točaka, iznimno manje, ali nikako ispod 18. Gornja veličina nije ograničena, no smatram najprikladniju veličinu od 32 ili 36 točaka. Jednostavnije rečeno, nastojte da sve što pišete bude ispisano slovima veličine od 24 do 36 točaka. 

Da su slova teška za čitanje, jer su premala, prvo je što se vidi. Neki je sudionik skupa nakon moje završne riječi primijetio da veličina slova ovisi o veličini ekrana na kojem će se prezentacija prikazati. To je točno, no isto je tako točno da nikome neće smetati velika slova, ma koliko velika bila, ali će svakome smetati slova koja zbog sitnoće neće moći pročitati. (Negoduje li tko u kinu što je ekran prevelik?)  Sitna slova, čak i kada se mogu čitati, zahtijevaju napor pažnje slušatelja koji će trošiti svoju duševnu energiju da pročita ono što piše umjesto da je troši na razumijevanje čitanog i izgovorenog. 

Mala slova su naročito iritantna kada se nalaze u naslovu predavanja, tj. na prvom slajdu. Nekako se uobičajilo da predavači svoje ime, radi skromnosti, napišu sitnim slovima. Ime predavača treba, istina, biti napisano manjim slovima od naslova predavanja (i to ne samo radi skromnosti), no ipak ne tako sitno da se ne da čitati. 

Drugi zahtjev: izbjegavanje pretrpanosti 

Ima jedna boljka od koje pate mnogi znanstvenici, a posebice oni mlađe životne dobi, a to je da se ponašaju kao da su u školi ili na ispitu. Kad o nečemu govoriš, trebaš pokazati sve što znaš, jer tako ćeš, razumije se, dobiti bolju ocjenu. Takva logika funkcionira na ispitu, ali ne funkcionira pri prikazivanju rezultata istraživanja, a ponajmanje pri prikazu šire teme. Nikoga ne zanima što predavač zna ili ne zna, još manje koliko zna, a koliko ne zna: slušatelja zanima do čega je (važnog) istraživač došao i kako bi se možebitno mogao poslužiti njegovim rezultatima u vlastitom istraživanju. Stoga se pri prikazivanju rezultata, a posebice pri prikazivanju putem predavanja, treba držati najvažnijega. To najvažnije treba istaknuti, a ono manje važno samo uzgred spomenuti ili posve ispustiti. Jer namjena predavanja nije da se kaže sve o svemu nego da se u slušatelja pobudi interes za temu. To naročito važi za znanstveno-popularna predavanja.

Tih se načela treba pridržavati i pri izradi slajdova. Na jednom slajdu treba biti samo jedan graf ili jedna tablica. Štoviše, nije nužno da tablica sadrži sve rezultate do kojih je istraživanje dovelo, nužno je da broj podataka bude tolik da ga čitatelj može koliko-toliko percipirati. Tablice kakve se viđaju na slajdovima mnogih predavanja su takve da ih nitko ne čita jer ih ne može pročitati. Kao u bilo čemu što se radi za publiku (predaje, crta, slika, piše, pjeva, svira) treba se staviti u položaj primatelja informacija. Nakon što ste napisali tablicu, pročitajte je – broj po broj – i izmjerite vrijeme koliko vam je za to potrebno. I bez toga je jasno da se tablica od dvadeset redaka i deset stupaca ne može smisleno pročitati za 60 sekudni koliko će slajd biti izložen očima publike. Usto morate računati i na to da onaj tko je došao na predavanje osim što čita tablicu mora slušati što predavač govori. 

To isto vrijedi i za grafikone, kemijske i matematičke jednadžbe. Tu naročito treba uznastojati na redukciji podataka jer takvi sadržaji zahtijevaju od slušatelja veći intelektualni napor. Prikazivanje punih izvoda – koje slušatelj ne stigne pratiti – ne služi ničemu osim taštini predavača. 

Treći zahtjev: izbjegavaje suvišnih grafičkih elemenata

Mnogi predavači, valjda da bi povećali atraktivnost predavanja, stavljaju na slajdove svakojake fotografije i karikature. U osnovi to nije loše, ali ne valja ako se pretjera. Jedna dobro odabrana fotografija, crtež ili karikatura govori mnogo više od deset fotografija, crteža ili karikatura koje su nasumično skinute s mreže. Štoviše, gomilanje slika kao i gomilanje riječi vodi do njihove devalvacije: onoga tko mnogo govori malo se sluša, a istinska ljepota ne podnosi takmaca – dijamant se stavlja na jednostavan prsten od bijeloga zlata. 

Ta pretrpanost grafičkim elementima, da ne kažem nakinđurenost, ne samo da izaziva loš estetski dojam, nego i odvraća pozornost slušatelja od onoga što je na slajdu prikazano i od onoga što predvač govori. Dakle, da sumiramo: grafički i drugi pomoćni elementi da – ali nikad na uštrb jasnoće. Jer slušatelj nije došao na predavanje zato da se divi likovnom talentu predavača nego da se upozna s temom njegova predavanja. 

Sve što sam izložio je jasno i jednostvano, zar ne? Sada preostaje samo da rečeno primijenite pri pripremi predavanja, bilo kakvog predavanja. Jer iako se prije svega obraćam znanstvenicima, stručnjacima i popularizatorima znanosti, navedene smjernice imaju opću vrijednost pa će dobro doći i nastanicima koji na taj način pripremaju predavanja za svoje učenike, ne nužno iz prirodoslovnih predmeta. 





Link na predavanje
Bing Videos

Komentar Maja Raos Melis

Ono što se već na na prvi pogled vidi je da je slajd neuredan i pretrpan. No unatoč tome što se na njemu nalazi više podataka nego što se odjenom može shvatiti i u razumno vrijeme (1-2 minute) obasniti, na njemu ima mnogo praznog prostora. Slova su usto vrlo sitna, teška za čitanje, pa ne vidim nikakavog razloga da ne budu dvaput veća. Ali umjesto da slajd u tom smislu doradim, odlučila sam ga nanovo izadim. Podijelila sam sadržaj jednog slajda na dva, jer se ionako prvotni slajd sastoji od dva dijela, dva primjera. 

Prvo što sam napravila je da sam izdizajnirala opći izgled prezentacije, koji se provlači kroz oba slajda, a trebao bi se provlačiti i sve druge slajdove predavanja. Izabrala sam font, veličinu i boju slova, te pozadinsku boju kojom sam dala plavi, umirujući akcent. Osimislila sam jedinstven način prikazivanja naslova, teksta i slike podjelom slajda na tri cjeline.

Razumije da sam izradila novi crtež, koji je prije bio neprecizno nacrtan rukom te uredno napisala formule. Iako je pojam paralelnosti vektora svakome jasan, ipak sam na prvom slajdu nacrtala dva paralelna vektora nejednake duljine jer je iz slike, za razliku od teksta, sve odmah jasno – tekst bi uvijek trebao služiti samo kao dodatak, kao opis onoga što se vidi iz slike i onoga što predavač izgovori. 

Razlike između UX i UI dizajna i kako se ta dva sistema nadopunjuju

Read article in english


Differences Between UX and UI Design and How the Two Systems Complement Each Other
I was suddenly called into a meeting by a project manager at an IT company, which wasn’t the usual practice. The meeting started with: “We’re going to develop a mobile app, and we need a UX designer.” Since I had already worked on mobile apps outside the company and knew how the system worked, I didn’t think much of it.
As the meeting went on, the conversation with the IT team—none of whom were designers—took an interesting turn.
“What is UX design? It’s the placement of buttons on the screen. And than what is UI design? That’s how the button looks.”
I was stunned by such an interpretation. It was clear that no one was aware of the problems and tasks that UX and UI designers are meant to solve.  I realized from where the problem was coming: a digital product isn’t just about button placement and button appearance—it’s about the entire experience of using that product. An experience that can be pleasant or, conversely, turn into a real maze when you’re searching for the logout button that some mischievous UX designer decided to hide.

UX (User Experience) deals with solving user experience problems—covering the user’s journey from simple physical objects to complex mobile and desktop applications.
UX must solve real problems, and the solutions must be clear and unambiguous to users. This is not always easy, nor often successfully achieved.
Users are people—with their own thought processes, learned behavior patterns, and often unexpected emotional reactions.
Ideally, or rather successfully, a good user experience is achieved by identifying a problem, proposing a conceptual solution, conducting research with test users, and drawing relevant conclusions from the research results.
A UX solution provides the information architecture and structure that ensures everything works properly, while creating the best possible experience for the user—what we might call the user journey, or even the user adventure.


UI (User Interface), on the other hand, creates the visual components of UX solutions using interactive elements on digital interfaces. Interfaces that are attractive and easy to use enable good interaction between humans and machines.
UI should inform users about the success of their interactions, providing feedback within an appropriate timeframe.
A UI designer creates a clear visual hierarchy of information on each screen, guiding users through what they need to do—from the most important actions to the secondary and tertiary ones.
UI achieves visual hierarchy through color, font size, buttons, icons, images, animations, and the placement and spacing of elements on the screen.
The most important rule of UI design is consistency of style throughout the entire product, achieved by using a design system and style guide.
Now, to return to the beginning:
UX doesn’t just solve the problem of button placement—it encompasses the entire experience a user has with a company, product, or service.
UI isn’t just responsible for how a button looks—it covers the entire visual, auditory, and dynamic interaction with the product, which must be as simple and effective as possible.
These two branches of design, UX and UI, complement each other and cannot be separated in practice.


As Don Norman and Jakob Nielsen, the pioneers of UX design, explained:


“ It’s important to distinguish the total user experience from the user interface (UI), even though the UI is obviously an extremely important part of the design. As an example, consider a website with movie reviews. Even if the UI for finding a film is perfect, the UX will be poor for a user who wants information about a small independent release if the underlying database only contains movies from the major studios. ”

Pozove me iznenada na sastanak vođa projekta u jednoj IT tvrtci, što nije bio običaj. Što se dogodilo? To sam saznala već iz prve njegove rečenice: “Radit ćemo mobilnu aplikaciju pa nam treba nam UX-dizajner.” Kako sam već radila mobilne aplikacije izvan tvrtke te poznajem sistem rada, nisam se previše uzbuđivala. 
Kako je sastanak odmicao, razgovor s ljudima iz IT-sektora koji nisu dizajneri krenuo je u zanimljivom smjeru. Što je UX-dizajn? To je pozicija gumba na ekranu. Što je UI-dizajn? To je izgled tog istog gumba. 
Ostala sam osupnuta takvim tumačenjem. Očito nitko nije bio svjestan problema i zadataka koje trebaju riješiti UX i UI dizajneri. Shvatila sam gdje leži korijen problema. Digitalni proizvod nije samo polažaj gumba i izgled gumba, već cjelokupono iskustvo korištenja proizvoda. Iskustvo koje može biti ugodno ili pretvoreno u živu zavrzlamu dok tražiš logout gumb kojeg su namjerno negdje sakrili zločesti UX-dizajneri.

UX (User Experience)

UX rješava probleme korisničkog iskustva, korisničkog putovanja od uporabnih predmeta do kompleksnih mobilnih aplikacija i desktop-aplikacija. UX mora rješavati stvarne probleme, a rješenja moraju korisniku biti jasna i jednoznačna, što i nije uvijek lako a često ni uspješno učinjeno.  Korisnici su ljudi sa svojim tijekom misli, naučenim obrascima ponašanja i često neočekivanim emocionalnim reakcijama. Idealno, bolje reći uspješno korisničko iskustvo se postiže detektiranjem problema, njegovim idejnim rješenjem, provođenjem istraživanja na testnim korisnicima te izvođenjem relevantnih zaključaka iz rezultata istraživanja.
UX-rješenje donosi arhitekturu informacija te strukturu koja podržava da sve dobro funkcionira. Usto stvara ponajbolje iskustvo za korisnika, ostvarujući – da tako kažemo – korisničko putovanje, korisničku avanturu.

UI (User Interface)

UI stvara vizuale komponente za UX-rješenja koristeći interaktivne elemente na digitanim sučeljima. Sučelja koja su privlačna i laka za korištenje omogućuju dobru interakciju čovjeka i stroja. UI treba informirati korisnike o uspješnosti interakcije, dajući feedback u primjerenom vremenskome roku.
UI-dizajner kreira preglednu vizualnu hijerarhiju informacija na svakom ekranu te ukazuje na ono što korisnik treba učiniti od najvažnijih do manje važnih, sekundarnih i tercijarnih djelovanja. Vizualnu hijerarhiju informacija UI postiže bojom, izborom veličine slova, gumbima, ikonama, slikama, animacijama te položajem i udaljenošću elementa na ekranu. Najvažnije pravilo UI-dizajna je ujednačenost stila kroz cijeli proizvod, koja se postiže upotrebom design system i style guide.

A sada da se vratimo na početak. UX ne rješava problem pozicije gumba; ono obuhvaća cjelokupno iskustvo koje korisnik ima s kompanijom, proizvodom ili uslugom. UI nije zaslužan samo za izgled gumba, već za cjelokupnu vizualnu, auditivnu i dinamičku interakciju s proizvodom, koja mora biti što jednostavnija i učinkovitija.
Te dvije grane dizajna, UX i UI, se nadopunjuju i ne mogu se u praksi razdvojiti.





Kako su to objasnili Don Norman i Jakob Nielsen, začetnici UX-dizajna:


Važno je razlikovati ukupno korisničko iskustvo (UX) od korisničkog sučelja (UI), iako je UI očito iznimno važan dio dizajna. Razmotrite primjerice web-stranicu s filmskim recenzijama. Čak i ako je korisničko sučelje za pronalaženje filma savršeno, UX će biti loš za korisnika koji želi informacije o malom nezavisnom izdanju, sadrži li temeljna baza podataka samo filmove velikih studija.

Psihonauti

Hrvatska udruga digitalnih umjetnika s ponosom objavljuje kako je naš novi animirani film “Psihonauti”, premijerno prikazan u bolničkoj galeriji Slava Raškaj 31. veljače 2025 godine, u sklopu Noći muzeja.

Psihonauti su proglašeni najboljim hrvatskim filmom na Animafestu 7.6.2025. Uz tako veliko priznanje odlazi i nevjerojatan bonus, jer to znači da je film hrvatski kandidat za Oskara. 

Također s velikim oduševljenjem prenosimo kako je film prikazan na međunarodnom festivalu animiranog filma u Annecyju 10.6.2025. gdje je dobio posebno priznanje žirija!

Sinopsis

Psihički poremećaji su napustili ljude, poprimili antropomorfni oblik i pronašli svoje novo utočište.

Najava filma

Neobična kupka gospodina Otmara

Redatelj Niko Radas
Trajanje 14’53”
Produkcija Klinika za psihijatriju Vrapče
Udruga za psihosocijalnu pomoć i rehabilitaciju Zagreb – UPPRZ
Postprodukcija Hrvatska udruga digitalnih umjetnika – HUDU

Hrvatska udruga digitalnih umjetnika s ponosom objavljuje kako je animirani film “Neobična kupka gospodina Otmara”, na kojem smo postprodukciju radili godinu dana, premijerno prikazan u bolničkoj galeriji Slava Raškaj 1. veljače 2019 godine, u sklopu Noći muzeja.

Continue Reading

Animafest 2018

Ove godine uživali smo na 28. Svjetskom festivalu animiranog filma – Animafest Zagreb 2018.  Nakon više od 400 prikazanih filmova i brojnih popratnih događanja u šest festivalskih dana, stigao je i najsvečaniji trenutak proglašenja najboljih autora i filmova. Continue Reading

Gordon Goose

Upoznajte Gordona Gusana, tipičnog korporacijskog zaposlenika, s ne tako tipičnim životom. Mislite kako je vama grozno na poslu? Bez brige, njemu je sigurno gore.

Gordon je smiješan, ambiciozan i uglavnom tih gusan. On živi u svijetu teškog rada, obaveza i izazovnih životnih borbi.

Gordon Goose producira Panoptiqm studio iz Poljske, dok režiju potpisuje Artur Marcol kojeg smo zamolili za par riječi o projektu. Continue Reading

Pangram

Pangram je rečenica koja sadrži sva slova neke abecede. Idealna sveslovna rečenica, bila bi ona u kojoj se sva slova abecede pojavljuju samo jednom, no takva još ne postoji. Najpoznatiji pangrami, u svjetskim razmjerima, svakako su latinski Lorem ipsum i engleski The quick brown fox jumps over the lazy dog.

 Ljubavi, Olga, hajde pođi u Fudži i čut ćeš nježnu muziku srca.

Continue Reading

Jamal Penjweny

Autor kojeg predstavljamo kontaktirao nas je e-poštom, koju smo zamalo izbrisali misleći da je riječ o još jednom spamu, kakve nažalost svakodnevno dobivamo. Ipak ovaj put pismo naslovljeno sa „Dear Sir and Madam“, nije nudilo bolji web hosting ili tablete za poboljšanje potencije, već smo u njemu našli obraćanje cijenjenog kurdskog umjetnika, filmaša i fotografa iz Iraka. Javio nam se Jamal Penjweny, u nadi da bismo mogli surađivati.
Continue Reading

Lorem Ipsum

Što je Lorem Ipsum? Sigurno ste čitajući novine ili surfajući bespućima interneta naletjeli na tekstualne okvire bez smislenog sadržaja. Gdje na mjestu naslova umjesto teksta naslova piše „Naslov“ ili umjesto teksta članka piše neki besmisleni, čini se latinski tekst koji počinje s „Lorem Ipsum“. Continue Reading